maandag 9 mei 2022

Werken met je social media bubble

Ik heb een gezellige bubble in het park
Ik heb een gezellige bubble in het park

Werken met je social media bubble



  Door de algoritmen van Facebook en andere social media ontstaat vanzelf een bubble van gelijkgestemden;

  Als je altijd in je bubble blijft is verdere groei nauwelijks mogelijk;

  Groei van het aantal volgers bereik je vooral door het delen van je content waarmee je uit je vertrouwde bubble kunt breken.


Als je een tijdlang op social media zit zoals bijvoorbeeld Facebook, dan merk je een rare vorm van stabilisatie in de reacties op je berichten. Je reacties gaan steeds meer van dezelfde mensen komen. Reacties van andere mensen dan uit deze groep zie je van waarde niet meer. Je hebt een social media bubble weten te maken. Onbewust en onbedoeld, maar dit doen de algoritmen van Facebook of andere social media wel voor je.

Algoritmes bepalen de scores van berichten, verzenders en lezers

Deze algoritmes houden zowel jouw gedrag als dat van een groep mensen om je heen in de gaten. Op een gegeven moment krijgt een selectie groep het bericht te zien dat jij verstuurt hebt. Reageren ze daar op, dan krijgen ze een nog hogere score op Facebook en zo zie je ze de volgende keer weer terugkeren.

Je aantal lezers wordt beperkt

Dan is er nog een andere rekenregel, die het aantal personen die jouw bericht leuk vinden beperkt op maximaal 10% van je aantal vrienden. Dus als je 1850 Facebookvrienden hebt, dan krijgt normaal gesproken 185 mensen jouw bericht te zien. Maar als je berichten niet erg populair zijn, dan kan het veel minder zijn dan die 10% en is de kans groot dat je ergens op 3% of zoiets blijft steken.

De cruciale eerste paar minuten

De eerste paar minuten na het plaatsen van het bericht zijn van groot belang. Wordt je bericht direct door enkele mensen leuk gevonden of nog beter, gedeeld, dan is dat goed nieuws voor de score van dat bericht dat daarna naar een wat grotere groep wordt doorgezonden. Krijgt je bericht weinig aandacht dan is de kans groot dat verder niemand het meer te zien heeft. Het is daarom van belang te weten wanneer je Facebookvrienden online zijn. Als je om 3 uur 's nachts iets plaats is de kans dat het zo weer verdwenen is, wel heel groot. Rond een uur of acht in de ochtend is de tijd dat mensen de computer aanzetten en dan is de kans dat er mogelijke lezers actief zijn, al een stuk groter.

Facebook vindt het leuk dat je er bent

Software zoals Facebook heeft er belang bij de gebruikers zo lang mogelijk op Facebook blijven hangen en dat doen ze alleen als ze interessante berichten voorgeschoteld krijgen. Een interessant bericht moet goed geschreven zijn en passen bij de wat de lezer leuk om te lezen vindt. En laat het maar aan Facebook over om uit te zoeken welke berichten dat zijn. Een gebruiker die lang blijft hangen kun je goed analyseren en gegevens om hem of haar verzamelen. En persoonsgegevens zijn de corebusiness van Facebook. Daar wordt het grote geld mee verdiend.

Probeer eens buiten je bubble te komen

Maar wees je bewust van het bestaan van deze bubble en hoe die ontstaat. Een manier om er aan te ontsnappen is materiaal van onbekenden leuk te vinden en te delen. Heb je dat een paar keer gedaan dan zal Facebook gaan proberen deze nieuwelingen aan jouw bubble toe te voegen, ten koste waarschijnlijk van een paar bestaande volgers. Zo kun je de algoritmes enigszins om de tuin leiden. 

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten