maandag 9 mei 2022

Wat wil je doelgroep eigenlijk?



Wat wil je doelgroep eigenlijk?



  Er zijn veel meningen over wat lezers nu willen en het is lastig om er achter te komen;

  Uitproberen is in feite de snelste (minst langzame) aanpak;

  Gokken is soms misschien aantrekkelijk maar zeker niet aan te raden.

Wat wil die nou?
Ik vraag me echt wel af wat die wil...

Hoe je daar snel achter komt:

Er is eigenlijk maar één snelle methode om te ontdekken wat niet werkt als we content gaan maken en dat is zo snel mogelijk mislukken. Dat klinkt naar voor veel mensen maar het maken van fouten is zeker in een beginstadium meestal uitermate nuttig en leerzaam. 

Welke content is het meest geschikt?

Want veel mensen die met content op social media aan de gang willen gaan tobben met de vraag welke content voor hen en hun doelgroep het meeste geschikt is. Het grote probleem dat dan opdoemt is dat eigenlijk niemand dat weet! En dat is vervelend. Dat betekent dat we er proefondervindelijk achter moeten komen. Trial and error zeggen de Engelstaligen is dat klopt. Proberen en fouten maken. Uiteindelijk valt er steeds meer af dat niet werkt en kruipt het beste naar voren. Precies wat we weten willen. 

Testen is een tijdrovend klusje

Maar testen is een tijdrovend klusje. Het is gewoon veel werk en veel mensen kiezen dan voor een sneller geitenpaadje. Ze zorgen voor een stuk content dat ze zelf heel geslaagd vinden en zetten dat online. Dan schenken ze zichzelf een borrel in vanwege de verrichte werkzaakheden en gaan achterover zitten wachten wat er gaat gebeuren. Mensen met flink wat ervaring in deze wereld weten al wat er gaat gebeuren. Namelijk helemaal niets. Totaal niets. 

Dan maar liever gokken? 

Dit is puur gokwerk. Vaak is er nog veel moeite en geld in geïnvesteerd ook en dan valt het concept dood. "Zonde van al die inspanning" denkt men dan en gaat nog een volgende poging doen. Hardnekkig als de meeste mensen zijn gaat men net zo lang door tot er echt niet meer te ontkennen valt dat het projectje mislukt genoemd moet worden. Testen, testen en nog eens testen. Het is de enige manier om er achter te komen waar je doelgroep op zit te wachten. 

Van hypothese naar definitieve situatie

Je begint met een hypothese, een verwachting wel soort content het wel zal doen. Daar maak je twee versies van en je zet beide online in een vergelijkbare situatie. Na verloop van tijd kijk je welke het best gewerkt heeft. Daar breng je een verandering in aan en zet weet twee versies online. De originele en de gewijzigde. 

En dan maar herhalen

En dit proces blijf je herhalen tot je geen verschil meer ziet. Tijdrovend? Inderdaad. Dat is het. Effectief? Inderdaad, dat is het ook. 


Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten