Handigheid in schrijven

Handigheid met schrijven is van groot belang

Het schrijfproces goed begrijpen is heel belangrijk

Veel contentvormen vragen toch wel om een manier van handigheid met schrijven van teksten. 

Een artikel dat wat meer vertelt over kunst van het schrijven is dan natuurlijk ook van belang. En hier op dit weblog over contentmarketing is het zeker op zijn plaats. We beginnen eerst maar een eens met het proces van het schrijven. Want voordat je begint met je eerste letters content te schrijven, is het belangrijk om het uiteindelijk schrijfproces goed te begrijpen. Dat begrip zal de kwaliteit van je schrijfwerk uiteindelijk ten goede komen. En goede content is waar we het voor doen, nietwaar?

Schrijven is lastiger dan veel mensen denken 

Schrijven is veel meer dan een hoeveelheid woorden in leesbare zinnen op papier zetten. We schrijven geen briefje voor de kruidenier. Schrijven vergt intensief denkwerk en planning om kwaliteitscontent te produceren. En het spreekt voor zich dat het hebben van kwaliteitsinhoud meer dan belangrijk is. Sterker nog, willen we straks loyale lezers en klanten dan is het zelfs absoluut noodzakelijk! Nooit is de zin: "Alles wat de moeite waard is om te doen, de moeite waard om goed te doen", belangrijker dan bij het voorbereiden van content voor je weblog, website of waar je ook voor schrijft.

Je moet je onderwerp waarover je gaat schrijven goed voor ogen hebben

Wanneer je je voorbereidt op het schrijven van een artikel, een serie artikelen, een paar blogposts of zelfs een script voor een video voor je site, vraag jezelf dan allereerst af waar je over gaat schrijven. En denk dan na over de manier waarop je over het onderwerp gaat praten. Denk goed na over het uiteindelijke gebruik van het artikel. En pas altijd het artikel aan het doel aan dat je nastreeft. 

Denk daarom na over het doel van het artikel. Gaat het hier om promotie? Om een informatief artikel dat een actie van de lezer los wil maken? Of is het artikel puur voor educatieve doeleinden? Er zijn namelijk veel verschillende manieren om te schrijven en veel benaderingen van het onderwerp die je kunt volgen. Bekijk alle manieren waarop u het artikel kunt benaderen. En selecteer daaruit de beste aanpak om uw doel te bereiken.

Brainstormen is de eerste stap en een hele belangrijke

Zodra je het onderwerp kent, kun je gaan brainstormen om ideeën te krijgen. begin simpelweg met het opschrijven van alle ideeën en gedachten over het onderwerp die maar bij je opkomen. Noteer daarbij alle ideeën die je maar kunt bedenken. De ideeën lijken op dit moment misschien gek, maar schrijf ze toch op. Schrijf alles op wat je maar kunt bedenken. Misschien vindt u het handig om altijd wat middelen bij je te hebben om ideeën op te schrijven. Het kan een notitieblok en pen zijn, of een elektronisch apparaat. Wat het ook is, je zult dan altijd in staat zijn om de ideeën op te schrijven zodra ze bij je opkomen. Want vergis je niet, ze zijn weg voor je het weet.

Je hoeft al je ideeën niet direct allemaal te gebruiken. Dat kun je later wel beslissen. Laat je creativiteit maar lekker gaan en bedenk zoveel mogelijk dat iets  met je onderwerp te maken heeft.

Begrijp je publiek. Want daar doe je het allemaal voor

Bedenk bij wat je schrijft wie je publiek zal zijn.  Als je je publiek goed begrijpt dan kun je de juiste toon zetten en daarmee een vorm van content creëren waar het publiek waarde aan hecht. Zullen uw lezers bijvoorbeeld volwassenen, kinderen of tieners zijn? Zullen ze mannelijk of vrouwelijk zijn? Zijn ze theoretisch opgeleid of misschien meer praktisch? Al deze dingen zijn heel belangrijk om te weten voordat je besluit wat je wilt schrijven en hoe je het gaat schrijven. Je wilt je publiek bereiken op een manier dat ze kunnen begrijpen en mogelijk waarderen wat je hebt geschreven. Als ze het niet begrijpen zal de waardering ook niet hoog liggen. Dat is logisch,

Doe intensief onderzoek naar je onderwerp

Onderzoek het onderwerp waarover u wilt schrijven tot in detail. Want je wilt wel informatie verstrekken die niet algemeen bekend is. Je weet misschien al veel over het onderwerp in kwestie.  Het is altijd handig om een ​​goede kennis te hebben van het onderwerp waar je over schrijft. Heel eenvoudig omdat dat het gemakkelijker zal maken om je verhaal te schrijven. Er zijn echter veel bronnen die je kunt gebruiken om relevante inhoud te vinden over een onderwerp waar je misschien nog niets vanaf weet. Misschien vind je informatie over een onderwerp dat je goed kent, maar dat je niet wist. Misschien wil je voor één artikel informatie uit verschillende bronnen halen. Onthoud alleen dat het bij het gebruik van deze bronnen belangrijk is om de informatie op uw eigen manier te herschrijven. Kopieer geen informatie van andere sites, anders maakt u zich schuldig aan inbreuk op het auteursrecht. En dan nog, het staat gewoon dom.

Een samenvatting of een overzicht is de eerste stap van het schrijven

U moet ook een overzicht of samenvatting van uw artikel, blogpost of e-boek maken. Zeg maar de grote lijn waar je allerlei ruimtes open laat die je later in je verhaal in gaat vullen met de uiteindelijke tekst. We werken van de grote lijn naar het detail.

Het opstellen van een dergelijk overzicht zal je helpen om goed gestructureerde content voor je blog of  website voor te bereiden. Een samenvatting van wat je in je artikel of blogpost wilt gaan vertellen houdt je gefocust. En zorgt er daarmee voor dat je op koers blijft. Je weet dat je content de webmarketing, webranking en contentmarketing inspanningen van je websites helpt. Je samenvatting zal je helpen om een logische volgorde te krijgen. Een overzicht Het zorgt dat alles wat je nieuw schrijft goed aan blijft sluiten bij wat je al geschreven hebt. Een goede structuur in je verhalen en je teksten zal je kansen op hogere webranking flink vergroten.

Na het overzicht kun je gedetailleerde teksten gaan schrijven en invullen

Zodra het overzicht is voltooid, ben je pas klaar om te beginnen met het eigenlijk schrijven. Volg het overzicht dat je gemaakt hebt. Gebruik de informatie die je kent en de informatie die je hebt verzameld bij het onderzoeken van andere bronnen. Ga hiermee je teksten invullen. Als je je de "vul de lege vakjes" opgaven van de lagere school nog herinnert, weet je dat dit een belangrijk onderdeel van het schrijfproces is. Want als je niet de juiste woorden op de juiste lege plekken zet, krijg je geen mooi cijfer.

Zorg altijd voor kwaliteit. Je lezers verwachten niet anders

Als je het vakje niet op de juiste manier invult, zal je tekst minder van kwaliteit worden. Mensen klikken op uw site, beginnen te lezen, zien dat het geen beslist geen kwaliteitscontent is en klikken vervolgens naar de buren. Dat heb je waarschijnlijk zelf al vaak genoeg gedaan, nietwaar? Het internet maakt het verkassen naar een andere site zo gemakkelijk dat het voor sommige mensen een soort van automatisme is geworden. Klik op een artikel - lees dat het rommel is - klik weg. Zo simpel is het. Als je de lege plekken in je overzicht echter goed invult, zullen mensen steeds opnieuw doorklikken naar je site om even rond te kijken.

Zorg voor een inleiding, de hoofdtekst en een conclusie

Er zijn drie grote blokken in vrijwel elk stuk geschreven materiaal terug te vinden: De inleiding, de hoofdtekst en een conclusie. Begin altijd met een goede introductie. Vervolgens bereid je de body van het verhaal voor. De body is de basis van elk geschreven materiaal. Last but not least hebben we nog de conclusie. In de inleiding moet je het publiek vertellen wat je ze gaat vertellen en wat ze kunnen verwachten om van je verhaal te leren. De hoofdtekst van het artikel bevat de details over het onderwerp en vermeldt verschillende punten die bij de lezer aansluiten. Deze details zouden de lezer moeten geven,  wat je hen vertelde dat ze zouden krijgen. De conclusie is de laatste indruk die je op de lezers maakt en je wilt ze altijd in stijl de deur uit laten gaan. Laat ze weggaan met het gevoel dat het de moeite waard is geweest om er de tijd voor te nemen om je materiaal te lezen.

De eerste versie is meer een soort snelle dump van wat je in je hoofd hebt

Schrijf je eerste concept snel zonder al te kritisch te zijn. In je eerste concept krijg je in feite al heel veel informatie op papier, en meestal toch al in een redelijk logisch formaat. Vervolgens ga je terug. En dan herzie je het ontwerp op een meer kritische manier. Het helpt vaak om het artikel hardop aan jezelf voor te lezen. Terwijl je dat doet, maak je meer mentale aantekeningen om elk woord volledig uit te spreken en dat doe je niet als je alleen leest.

Ga op jacht naar grammaticafouten en inconsistenties

Dit gaat je helpen om grammaticafouten en inconsistenties in het artikel te vinden. Het zal je ook helpen om een ​​goede, gestage stroom in je tekst te krijgen die er ook voor zorgt dat deze niet verwarrend wordt. Nadat je al je materiaal weer hebt gelezen en eventuele fouten zijn gecorrigeerd, herhaal je dit proces waarschijnlijk keer op keer, totdat het artikel voor jou helemaal bevredigend is. Je hebt iets geschreven waar je echt tevreden over bent.  

Het correctieproces mag niet overgeslagen worden


Je zult tijdens dit correctieproces ontdekken dat je:
• Alinea's kunt herschikken om de totale tekst beter te laten vloeien
• Herformuleer ongemakkelijke zinnen altijd opnieuw kunt formuleren
• Dat allerlei extra woorden, herhalende zinnen of zelfs hele alinea's kunnen verdwijnen

Leren schrijven vraagt tijd om ervaring op te doen

Je moet beseffen dat niemand perfect is. Het leren schrijven van artikelen, blogs of e-boeken kost tijd, creativiteit, geduld en oefening. Je hebt misschien het gevoel dat je iets geweldigs geproduceerd hebt en je ontdekt later weer dat het toch niet zo heel goed was als je eerst dacht. Wees niet ontmoedigd als je je concept meerdere keren moet wijzigen voordat u het goed doet. Onthoud gewoon de simpele regel: "Als het je in het begin niet lukt, probeer het dan gewoon opnieuw."

Schrijven geeft wel veel voldoening

Als je eenmaal dat artikel, blog, e-boek of video hebt, waarvan je denkt dat het "precies goed" is, is alleen dat al de moeite waard. Je zult je niet alleen goed voelen over jezelf, je zult ook kwaliteitscontent hebben, die geschikt is om gelezen en gewaardeerd te worden. Je zult verrast zijn over jezelf. Als je eenmaal het hier beschreven proces van het eerst schrijven van je ruwe concept en het bewerken van de concepten een paar keer hebt doorlopen, zul je snel aan al deze dingen wennen. Het wordt automatisch, onbewust schrijven. Ooit zul je je afvragen waarom je ooit gedacht hebt. dat het zo moeilijk zou zijn om met schrijven te beginnen.

Tijd om supercontent te gaan schrijven

Als je alle bovenstaande stappen volgt, kun u voor u het weet een veel gelezen schrijver op het internet zijn. En het zijn van een competente schrijver is de eerste stap naar het maken van die levendige content die iedereen nodig heeft voor zijn of haar website of weblog.

Nu weet je wat meer over schrijfproces. Het is tijd om de informatie die je die je opgepikt hebt in gebruik te gaan nemen en praktisch in te gaan zetten. 

We gaan content schrijven. 

Content van een hoge kwaliteit. 

Veel succes er mee.




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten