maandag 9 mei 2022

Is je content wel lekker deelbaar?



Is je content lekker deelbaar?



    Er zijn veel meningen over wat nu goede content is;

    Het belangrijkste aan goede content is, dat deze goed deelbaar is;

    Groei van het aantal volgers bereik je vooral door het delen van je content.



Wat is de belangrijkste eis aan je content?

Er zijn vele verhalen in omloop wat je nu eigenlijk voor content zou moeten schrijven. We willen tenslotte allemaal content die ons verder brengt. Content die zorgt voor erkenning, zichtbaarheid, meer echt geïnteresseerde volgers, volgers die klanten worden, klanten die terugkomen of klanten die andere mogelijke klanten enthousiaste verhalen over jou vertellen. Liefst een beetje snel allemaal. Dat is allemaal heel mooi en zeker belangrijk, maar hoe ga je dat ooit voor elkaar krijgen?

Je content kan niet deelbaar genoeg zijn

Deelbaarheid is extreem belangrijk

Een belangrijke eis die we aan onze content moeten stellen als we snel willen gaan groeien qua aantal volgers is deelbaarheid. Onze content moet gemakkelijk door iemand over te nemen zijn naar zijn eigen website, weblog, nieuwsbrief, social media tijdlijn en dergelijke. Misschien is deelbaarheid daarmee wel de belangrijkste factor. Want als iemand je bericht deelt, dan komt dat ook terecht bij de volgers van die ander. En niet alleen bij jouw volgers. Delen is voor het verkrijgen van groei enorm belangrijk. Het delen van content kan voor een enorme hefboomwerking zorgen, die met niet-gedeelde berichten nooit te bereiken zal zijn.

Delen is een teken  dat men je content waardeert

Als mensen je content delen betekent dat ook dat ze deze waarderen en als zo waardevol zien dat ze anderen er van mee willen laten profiteren. Was dat niet het geval, dan zouden ze de moeite niet nemen. De mate waarin je content gedeeld wordt, is dus in feite een vorm van waardering van je lezers. Wordt je content nooit gedeeld, dan is er ergens iets grondig mis.

Bedien je wel de juiste doelgroep?

Dat hoeft niet de inhoudelijke kwaliteit te zijn, maar waarschijnlijk is je content bij de verkeerde doelgroep terecht gekomen en moet je in feite een stap terug doen en je doelgroepen goed in kaart brengen. Om daarna die doelgroepen zo gericht mogelijk te benaderen. En dat is iets dat eenvoudiger klinkt dan het is.

Betrek je volgers zoveel mogelijk bij je content

Willen mensen je berichten gaan delen, dan moet je ze hen emotioneel weten te raken. Bij non-fictie content ook niet eens echt gemakkelijk te doen. Dat raken van je volgers lukt weer het beste door je berichten persoonlijk te houden en je volgers te betrekken bij je content. En ze te blijven betrekken.

Hoe ziet deelbare content er uit qua vorm?

Als we willen dat content gedeeld wordt dan moet het aan een paar voorwaarden voldoen waar we dus goed rekening mee moeten houden.

  • Het artikel moet compleet zijn. Met andere woorden, het mag geen voorkennis veronderstellen van artikelen en posts die elders op ons blog staan; 
  • Het artikel, hoe je het ook plaatst, moet volledig op zich staan en als één geheel te lezen zijn;
  • Het artikel maakt het wel mogelijk om je verder in het onderwerp te verdiepen en bevat dus links die dat mogelijk maken;
  • Het artikel voldoet aan elementaire eisen qua leesbaarheid zoals
    • Voldoende witruimte
    • Gebruik van duidelijke en aandachttrekkende koppen en tussenkoppen
    • Veel gebruik van lijstjes en bullets

Het artikel is niet té groot. Hele grote artikelen worden in de huidige snelle maatschappij niet meer gelezen en dus al helemaal niet gedeeld. Rond de 800 woorden is eigenlijk wel het maximum. Maar is het artikel te klein dan wordt het weer als "niet de moeite van het delen waard" gezien. Een goede deelbaarheid stelt dus best wel eisen aan je artikel.   

Ontwikkel een strategie voor steeds actievere volgers

Probeer je volgers een deel van je leven te laten worden. Kijk steeds hoe je hen mee kunt krijgen om jouw groei te stimuleren. Maak dit jouw persoonlijke strategie en blijf zoeken naar de juiste manier om je volgers steeds actiever te maken. Vooral op Facebook, YouTube en Instagram kan deze aanpak prima werken. Maar eenvoudig is het niet. Vooral Nederlanders zijn een volk dat je niet gemakkelijk in beweging krijgt. Dat lukt alleen als men er echt nut van ziet om die actie te nemen. En het helpt enorm als er een vorm van beloning tegenover staat. "Voor wat hoort wat" zegt de Nederlander immers graag.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten