woensdag 18 mei 2022

Het in kaart brengen van je doelgroep

Het in kaart brengen van je doelgroep


    Het is van belang dat we ons altijd richten op de juiste doelgroep, willen we uiteindelijk resultaten krijgen;

    Het bepalen van de juiste doelgroep kan best nog wel eens een lastig karweitje zijn;

    Belangrijk om mee te beginnen zijn je eigen doelstellingen.


We beginnen altijd met een grove indeling van de doelgroep

We beginnen bij het in kaart brengen van een doelgroep, altijd met een paar grove indelingen. Te grof om er uit marketingoogpunt al iets mee te kunnen, maar meer om het voor onszelf hanteerbaar te maken.

Het is kaart brengen van je doelgroep
Zo, die doelgroep is heel anders dan ik ingeschat had!


1. Geslacht

Wat is het GESLACHT van mijn doelgroep? Richt ik me alleen op mannen, op vrouwen of op beide geslachten? Let bij uitingen naar buiten ook op, dat dit soort zaken tegenwoordig nogal gevoelig ligt.


2. Leeftijdsgroepen

Maak een paar leeftijdsgroepen. Dat is van groot belang bij de bereikbaarheid. 

Bijvoorbeeld: 

tot 18 jaar: jongere tieners;

19-30      : opgroeiend, beginnende relatie, nog geen kinderen;

30-50      : volwassenen, hebben meestal partner en kinderen;

50-65      : volwassenen, kinderen het huis uit, ruimer budget;

65-?       : ouderen. 


Mijn marketingdoel

Nu we een hele ruwe opdeling hebben, is het van belang om te kijken wat het doel van mijn marketinginspanningen is. Ofwel welke actie wil ik mijn publiek laten ondernemen? 

Voorbeelden van een marketingdoel:

1. Het vergroten van de bekendheid over mij, mijn bedrijf en mijn werk;

2. Opbouwen van merkbekendheid, vertrouwen en geloofwaardigheid;

3. Een specifiek product verkopen;

4. Ervoor zorgen dat mensen zich registreren voor mijn e-maillijst;

5. Meer betrokkenheid bij berichten krijgen;

6. Meer verkeer naar een blog of website leiden;   

7. Een andere marketingdoelstelling?


De locatie waar we de doelgroep kunnen vinden

Belangrijk is om te weten waar je publiek zich bevindt.

Is die locatie:

1. Een straat of een postcode?

2. Plaatselijk;

3. Regionaal tot ongeveer 15 km;

4. Grotere regio tot ongeveer 60 km;

5. Landelijk;

6. Internationaal.


Wat houdt mijn doelgroep bezig?

Nu we al een een ruwe indeling hebben,is de volgende stap om te kijken naar de interesses van de mensen die je product of brand kopen?

  • Zijn ze getrouwd, alleenstaand of gescheiden?
  • Welk opleidingsniveau hebben ze afgerond?
  • Wat is hun beroep?
  • Wat is hun jaarinkomen?
  • Wat is hun routine op een typische dag?
  • Wat voor soort werk doen ze?
  • In wat voor auto's rijden ze?
  • Hoe wonen ze?
  • Waar wonen ze?
  • Wonen ze in een koop- of huurwoning?
  • In welke winkels winkelen ze?
  • Welke modemerken dragen ze?
  • Wat zijn hun waarden?
  • Welke behoeften hebben ze?
  • Wat voor hobby's hebben ze?
  • Welke sporten beoefenen ze passief en actief?
  • Naar welke tv-programma's kijken ze?
  • Naar welke evenementen gaan ze?
  • Welke beroemdheden volgen ze?
  • Naar wat voor soort muziek luisteren ze?
  • Wat zijn hun favoriete films?
  • Wat zijn hun favoriete boeken, kranten en tijdschriften?
  • Wat is  aanvullende LIFESTYLE-informatie die ik weet over mijn publiek?
  • Welke andere belangen heeft mijn publiek?


Uitbesteden is vaak geen slecht idee

Dit is nog maar een lijstje voorbeelden. Als je er toe over gaat om een echte doelgroepanalyse te maken, dan zijn er meer uitgebreide voorbeelden te vinden. Het is zelfs aan te raden deze gespecialiseerde klus uit te besteden aan bijvoorbeeld een marketingadviesbureau. De relatief hoge kosten verdienen zich op den duur wel terug. Ook is het aan te raden een paar voorbeeldklanten te maken, de zogenaamde buyer persona's.


Past mijn product bij de doelgroep?

Kan mijn product of merk het leven van een lid van de doelgroep beter of makkelijker maken? Kan het iets oplossen, waar hij of zij mee rond loopt? Iets wat je met een te zware uitdrukking een "probleem" mag noemen? En zo ja? Hoe zou dat dan gaan?


Iets over concurrenten

Wie zijn mijn  concurrenten op het hoogste niveau en hoe zien hun fans eruit met betrekking tot mijn producten? Dit is heel globaal en als er veel concurrentie in je branche is, is het aan te raden om een betere concurrentieanalyse te maken. Nog beter en objectiever is om die te laten maken.


Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten