dinsdag 10 mei 2022

De grote misvatting van social media

De grote misvatting van social media


  Met social media bestrijk je de gehele wereld;

  De concurrentie is extreem groot;

  Groei van het aantal volgers krijg je alleen door uit je bubble te komen.


De grote misvatting van social media
Ik werk nu over de gehele wereld!

Of je nu schildert, beeldhouwt, schrijft, muziek maakt, aan performance art doet of andere vormen van kunst beoefent, je wilt het graag aan anderen laten zien. En als je er van leven wilt of moet, is het zelfs van groot belang dat het gezien en uiteindelijk gekocht wordt. 

De hele wereld is in theorie te bereiken met social media

Voor velen zijn de digitale platforms dan ook dé manier om de gehele wereld te bereiken. Miljoenen mensen zitten onder een muisklik. Sommige internetartiesten zijn groter geworden dan wellicht veel meer getalenteerde kunstenaars die niet op internet en sociale media zitten. 

60 miljard berichten worden hiervoor gebruikt. Per dag!

Dus als je je door de eerste regel aangesproken voelt, wil je wellicht ook internet en social media inzetten om bekendheid te krijgen. Maar dan stuit je wel op een enorm probleem. Op dit moment wil wereldwijd ongeveer iedereen wel bekendheid krijgen. Alleen al op mobiele platforms dagelijks meer dan 60 miljard berichten gedeeld. Hoe val je daar nog in op? 

Alleen berichten zetten werkt niet

Alleen regelmatig een berichtje op Facebook, YouTube en Instagram zetten werkt aan geen kanten. Je bericht komt terecht bij een handjevol volgers die sterk dezelfde interesses hebben als jijzelf. Dat zijn ongeveer 10% van je "vrienden", volgers of hoe ze ook genoemd worden. Daar zorgen de algoritmen van Facebook en andere media wel voor. Uit je eigen bubble krijg je wat "likes" en opmerkingen en dat is het dan wel. 

Je moet buiten je bubble komen wil het werken

Buiten de bubble komen lukt maar op één manier en dat door het laten delen van je content. Alleen dan komt het buiten je eigen bubble. Je gaat vrienden van vrienden bereiken op social media. Je dringt hun bubble binnen. Als je geluk hebt ontstaat er zelfs een viraal effect waarbij het aantal mensen dat een bericht ziet exponentieel gaat groeien. 

Wat voor berichten zouden jouw volgers delen?

Dat betekent dat je gevoel moet krijgen voor berichten die jouw eigen volgers zouden willen delen. Dat zijn de mensen waar jij iets aan hebt en die jouw ook verder kunnen helpen. Helaas doen maar weinig mensen aan het delen van berichten omdat ze het als een soort nemen van verantwoordelijkheid zien. Want delen van berichten is een soort van mond-tot-mond reclame. Veel mensen zijn daarbij bang hun mening te geven. 

Werken met social media is het bewust aansturen van een klein maar actief groepje

Kortom, werken met social media is NIET het sturen van berichtjes aan je volgers. Het is het bewust aansturen van een relatief kleine groep die bereid is om je werk te delen. Alleen dan kun je explosief groeien met behulp van social media. In een ander artikel ga ik er op in hoe je bereikt dat mensen je berichten eerder gaan delen. 


Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten