dinsdag 12 april 2022

Moodboards zijn handig, maar ook omstreden

Moodboards zijn handig, maar ook omstreden


    Een moodboard dient een sfeer te beschrijven, die zich slecht in woorden laat vatten;

    Een toelichting zou niet nodig moeten zijn. De gebruikte foto's moeten voor zich spreken. Toch is een toelichting vaak wel aan te raden;

    De foto's zijn bij voorkeur afkomstig van de maker zelf.



Een moodboard (ook wel een beeldcollage genoemd,) is een techniek waarmee een gevoel of sfeer uitgebeeld moet worden. Een moodboard is een visualisatie van dat gevoel of die sfeer. De ontwerper van het moodboard gebruikt daarbij stukjes video, tekeningen, verfschetsen, collages, teksten, allerlei uiteenlopende foto’s en dergelijke. Hiermee wordt een concept, een idee, een gedachte of een gevoel uitgebeeld.

moodboard

Moodboards zijn populair bij modelfotografen

Het moodboard is populair bij een bepaalde categorie fotografen, vooral in de modelfotografie. Hier wil men met behulp van het moodboard aanduiden, wat het te bereiken resultaat bij een fotoshoot moet gaan worden. Maar ook buiten de wereld van de modelfotografie vinden we allerlei vormen en gebruiksmogelijkheden van het moodboard terug. 

Het doel is het bespreken van afbeeldingen die zich slecht laten beschrijven

Denk bij andere gebruikers van het moodboard aan ontwerpers van allerlei producten. Die gebruiken het moodboard om de wensen van de opdrachtgever te achterhalen. Een puur tekstuele omschrijving werkt daarbij vaak slecht. Een beeld beschrijven is gewoon lastig en het is zeker niet iets dat iedereen zo maar even doet. Daarnaast is en blijft het altijd de vraag of het geschetste beeld overkomt. Er is immers niets om dat te controleren.

Het moodboard wordt voor veel creatieve bezigheden gebruikt

Ook bijvoorbeeld interieurontwerpers en binnenhuisarchitecten maken veelvuldig gebruik van het moodboard om hun ideeën met hun opdrachtgevers te kunnen communiceren. Die kunnen zich meestal weinig van tekeningen en dergelijke voorstellen.  Onderzoekers leggen er hun onderzoeksresultaten nog wel eens mee vast. Ook hier weer onder het motto dat een afbeelding vaak meer en andere aspecten belicht, dan alleen tekstueel materiaal.

Waar vind je het juiste materiaal voor je moodboard?

Een probleem met het moodboard is om aan geschikt beeldmateriaal te komen, om aan te duiden wat je precies wilt. Een goede fotograaf zal dat beeldmateriaal zelf maken, maar de meeste fotografen gebruiken illegaal materiaal van stockfotobureau's en dergelijke, vaak met het watermerk van de eigenaar er nog zichtbaar in. Dat je je dan als goedkoop en weinig professioneel wegzet als fotograaf is vrij logisch.

De foto's op een moodboard zijn al eens door een ander gemaakt

Een ander nadeel van moodboards is dat je zeker bij deze aanpak met foto's van internet, altijd foto's gebruikt van iets, dat al door een ander gemaakt is. Het geeft daarmee de indruk dat je er altijd op uit bent om iets te imiteren of te klonen. Ook dat komt niet al te professioneel over. Ontkom je er niet aan om materiaal van een ander te gebruiken, vermeld dan wel wie dat was of wat de bron was van je materiaal. Bedenk dat Google uitstekende hulpmiddelen heeft om naar foto's te zoeken dus namaak loopt altijd tegen de lamp. 

Gebruik als fotograaf bij voorkeur fotomateriaal van jezelf

We zien daarom dat in de fotografiewereld het gebruik van moodboards niet onomstreden is. Echt creatieve fotografen gebruiken ze wel, maar dan uitsluitend met eigen materiaal. Maar er zijn ook andere technieken. Bijvoorbeeld het gebruik van een storyboard als we met een serie foto's of een video willen gaan werken. Maar die techniek staat in een ander artikel op dit weblog beschreven.

Je kunt verschillende hulpmiddelen voor je moodboard gebruiken

Op internet zijn inmiddels een aantal websites te vinden, waarmee het maken van een moodboard sterk vereenvoudigd wordt, omdat de ontwerper over een groot aanbod van materialen kan beschikken. Of een lidmaatschap van een dergelijke site de moeite en het geld waard is, zal vooral afhangen van de hoeveelheid moodboards die iemand maakt.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. En hulpmiddelen zoals moodboards zijn er vele. Op de website van Team Jetje zijn er daar de nodige van terug te vinden. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com voor meer ideeën en suggesties.




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten