Grafieken voor financiële content
"Ik had vorig jaar een rendement op mijn effectenportefeuille van 8%". Heb ik het dan goed gedaan?"
Die vraag kreeg uw auteur vroeger wel eens toen hij nog werkte als beleggingsadviseur. Maar ik moest de vraagsteller altijd teleurstellen. Want die vraag is namelijk niet te beantwoorden. Want als de beurs zelf een rendement van 4% gehad zou hebben, dat had deze persoon een prima prestatie geleverd. Maar zou de stijging van de beurs 12% zijn geweest, want ook voorkwam, dan was het niet uitzonderlijk goed.
Een voorbeeld van financiële content middels de grafiek |
Het probleem met cijfers is dat je ze bijna altijd ergens aan moet relateren. Dan kan zoals in dit voorbeeld aan een ander cijfer zijn, maar ook de voorgaande cijfers kunnen een rol spelen. Een reeks van getallen maakt bijvoorbeeld een trend zichtbaar en dat is dan al weer een stuk beter dan één getal dat verder niet zoveel zegt.
Daarom worden cijfers meestal in een grafiekvorm weergegeven. Want een grafiek laat meestal wel een trend zijn. Hebben we meerdere grootheden in één grafiek, dan kunnen we ook verbonden en verhoudingen tussen meerdere grootheden zien, alleen al door naar de vorm van de grafieken te kijken.
Nog een voorbeeld van financiële content, de grafiek |
Als we te maken hebben met financiële content, dan zal deze vrijwel altijd in de vorm van tabellen of van grafieken worden weergegeven. En daarmee vormen grafieken een prima vorm van content. Er zijn heel veel verschillende vormen grafieken, de meeste wel met een bepaald toepassingsgebied. Het is dan ook wel handig als we over flink wat verschillende grafiektypes kunnen beschikken. Een softwarepakket als EXCEL van Microsoft kan ons al flink wat soorten grafieken leveren. Maar er zijn op internet meer leveranciers te vinden van software waarmee de fraaiste grafieken te maken zijn. Het is wel van belang dat ze leesbaar en begrijpelijk blijven. Dat is belangrijker dan dat we te maken hebben met grafische hoogstandjes die alleen niet te begrijpen zijn.
Tot slot
Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten