Vervolgverhalen schrijven is best een uitdaging
We komen vervolgverhalen vaak in tijdschriften tegen
Een manier om volgers bij onze content betrokken te houden is door het schrijven van een vervolgverhaal waarbij we periodiek een aflevering plaatsen. Voorbeelden van vervolgverhalen vinden we vooral offline, in kranten en met name tijdschriften.
Vervolgverhalen schrijven is lastig |
Een goede cliffhanger is heel belangrijk
Een goed vervolgverhaal laat de lezers uitkijken naar het vervolg. Daarvoor schrijven we een zogenaamde cliffhanger. Een cliffhanger is een vrij dramatische gebeurtenis of iets dergelijks die de spanning flink opvoert en waarvan de uitkomst onzeker is. En die uitkomst gaan we dan lezen in de volgende aflevering. Er komt bijvoorbeeld plotseling iemand binnen. Wie zou dat zijn? Er klinkt eens schreeuw. Wat is dat en van wie? Op die vragen gaan we de volgende keer in.
Schrijf eerst het complete verhaal
Als je een vervolgverhaal gaat schrijven is het heel belangrijk om het verhaal al goed voor ogen te hebben. Het beste is het hele verhaal van voor tot einde te beschrijven. En daarna steeds een pluk van de tekst te nemen en die tot een aflevering om te schrijven, compleet met een paar regels samenvatting van de vorige afleveringen en afsluitend met een cliffhanger.
Fictie is lastig dus uitbesteden is wellicht nodig
We hebben het hier vooral over fictie. Niet iedereen zal gemakkelijk een boeiend fictieverhaal kunnen schrijven, dus de kans dat we dit onderdeel uit moeten besteden aan een ervaren schrijver is groot. Maar het kan wel de moeite en de investering waard zijn.
Het is een contentvorm die leeft
Een korte zoeksessie op Google op "vervolgverhaal" laat ons direct zien dat het onderwerp wel leeft. Er zijn cursussen, boeken, workshops en dergelijke te vinden, er zijn online schrijversclubs en inderdaad heel wat schrijvers die hun diensten aanbieden. Maar dat is wel belangrijk om te weten. Het is altijd goed om gezochte content te produceren.
Betrek je volgers
Een heel aparte manier is om je volgers er bij te betrekken en deze wekelijks met een suggestie voor een aflevering te laten komen. Dat is leuk, maar wel gevaarlijk als je je te afhankelijk van die leden maakt.
Tot slot
Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten