dinsdag 12 april 2022

De Q&A sessie als contentvorm

De Q&A sessie als contentvorm

Wat is een Q&A sessie

Een Q&A sessie is een groep mensen die allerlei vragen kunnen stellen aan één of meer deskundigen op het betreffende gebied. Vaak is het een onderdeel van een seminar, dagbijeenkomst of vergelijkbaar evenement over een bepaald onderwerp.

De Q&A sessie als contentvorm
Een Q&A sessie kan ook online georganiseerd worden

Waarom een Q&A sessie voor ons?

Een Q&A sessie kan een prima vorm van content opleveren. Dat kan bijvoorbeeld door een geschreven verslag van de sessie te presenteren in bijvoorbeeld je blog. Of een video of vlog van de sessie is een mogelijkheid. Gebruik je er een webinar voor, dan heeft de software daarvan ook meestal wel mogelijkheden om de sessie achteraf af te spelen. Er zijn dus interessante mogelijkheden

De deelnemers aan de Q&A sessie

We zullen bij een Q&A sessie minimaal twee groepen mensen moeten hebben. Een groep die de vragen stelt én een groep die de antwoorden geeft. Die groep die de antwoorden geeft kan slechts één persoon zijn, maar een panel van een paar man is gebruikelijk, zeker als het personen zijn die iets aan het onderwerp toe kunnen voegen, bijvoorbeeld een andere gezichtshoek.

Hoe organiseer je een Q&A sessie?

We hebben dus twee groepen. Er zijn verschillende mogelijkheden om die bij elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld door een zaaltje te regelen en daar de sessie te houden. Maar ook online zijn er de nodige mogelijkheden. Vooral in de coronatijd vlogen de softwaremogelijkheden voor online vergaderen als paddenstoelen uit de grond. En dat maakt het organiseren van een Q&A sessie een stuk eenvoudiger en ook een stuk goedkoper. Zorg in alle gevallen voor een goede vastlegging. Liefst integraal op Video. Dat is altijd nog te verkleinen en je kunt er een transscript van maken. En er zijn ook mogelijkheden via email en sociaal media tools maar dat valt buiten dit artikel.

De sessie zelf.

Belangrijk is een goede breking van het ijs. Niemand is graag de eerste die met een vraag komt. Dus je kunt de deelnemers zelf het eerste antwoord laten geven. Denk aan één of andere inventarisatie waarbij je de antwoorden van de deelnemers noteert op een zodanige manier dat die voor iedereen zichtbaar is.  De sfeer is altijd van groot belang. Informeel en open. Dat is belangrijk zodat iedereen uit de schulp durft te kruipen. Degenen die de vragen beantwoorden moeten ook duidelijk maken dat ze graag vragen beantwoorden. Ze moeten echt open en benaderbaar zijn om te voorkomen dat er geen vragen komen omdat de deelnemers dichtslaan. Een goede Q&A sessie is open en levendig. 

Zorg voor een goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is belangrijk. Stel dat je een publiek hebt dat niet met vragen komt. Dan ben je snel klaar. Dan moet je zelf vragen in de mond gaan leggen. Of zorg met een lijst met "schriftelijk ingediende vragen" van mensen die niet komen konden. Dan zijn er in elk geval altijd vragen om te beantwoorden.

Bijkomende voordelen van de Q&A sessie

De Q&A sessie heeft nog een groot voordeel voor onszelf, namelijk dat we er goed achter kunnen komen wat er leeft bij degenen die onze content lezen of gebruiken, Dat is zowel voor beleid als promotieplannen en dergelijke buitengewoon interessante informatie. 

Daarnaast kan het ons aan veel ideeën helpen voor het maken van nieuwe content, die precies gericht is op onze volgers. Content op maat dus. 

Dan is nog het voordeel dat het de betrokkenheid van onze volgers verhoogt. Als men het ide krijgt dat we op staan voor hun vragen, dan werkt dat zeer motiverend. 

Al met al heeft een Q&A sessie nogal wat voordelen en het is vreemd dat deze niet vaker ingezet worden. Zeker met de huidige online-mogelijkheden. 


Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten