Woordenlijsten en woordenboeken kunnen handig zijn
Iedereen die enthousiast in een bepaald vakgebied bezig is, doet het ongemerkt. En irriteert daarmee zijn lezers. Waarover ik het heb? Over het werken met vakjargon dat maar een kleine groep mensen iets zegt. Maar vaak is dat jargon tot hun normale spreektaal gaan behoren. Zeker als ze constant tussen vakgenoten bezig zijn.
Een voorbeeld van een woordenlijst voor een beschrijving van een cryptomunt |
Dat ze daarmee een grote groep mensen buitensluiten die dit jargon niet in hun standaard woordenschat hebben zitten, dringt niet eens door. De gewoonte om in jargon te praten is gewoon te sterk. En de kans is dan ook heel groot dat je dit jargon overneemt naar je schrijfwerk.
Dat probleem kun je verlichten door allereerst het vakjargon uit je teksten te verwijderen maar dat kan wel verwarrend werken voor mensen die dat jargon wél beheersen. Daarnaast kun je gaan werken met bijvoorbeeld voetnoten bij minder bekende termen waarin je die eventjes uitlegt.
Of zet ergens een kader met de meest gebruikte vreemde termen. Een drastische aanpak is zelfs de publicatie van een compleet woordenboek waar de termen die in jouw vakgebied gebruikt worden, als in een soort van encyclopedie worden uitgelegd. Ook dat werkt prima maar het is wel een flinke klus om te maken.
Inderdaad, het is een vorm van extra werk. Maar het is wel een vorm van extra werk die andere teksten die we geschreven hebben nog beter toegankelijk maken voor een groot publiek. En hoe groter ons publiek in principe kan zijn, hoe beter het is, nietwaar? Dus overweeg altijd of er een vorm van uitleg bij uw schrijfwerk noodzakelijk is.
Of nog beter, vraag het aan een lekker kritisch iemand die in een heel ander vakgebied werkzaam is en die het jouwe verder niet kent. Die haalt feilloos alles er uit dat hij niet kent. En zelf lees je gewoon onvermijdelijk over bepaalde zeer vertrouwde woorden heen.
Kortom, maak je content niet onbegrijpelijk. En valt er niet aan wat jargon te ontkomen, zorg dan voor een woordenlijst.
Tot slot
Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten