zaterdag 8 januari 2022

Iedere kunstenaar moet een aantal white papers hebben

Iedere kunstenaar moet een aantal white papers hebben

Wat is een white paper?

Een white paper is een soort brochure, ook qua dikte. Denk aan maximaal 10 pagina's maar dat getal is niet in beton gegoten. Daar houdt de vergelijking brochure en white paper op. Want waar een brochure vooral bedoeld is om reclame te maken, is dat zeker niet het doel van een white paper.

 
Een white paper schrijven kost best veel tijd
Een white paper schrijven kost best veel tijd

Doel van een white paper

Het eigenlijke doel van een white paper is om de lezer een goede indruk te geven en zijn vertrouwen op te wekken. De white paper is absoluut niet bedoeld om reclame te maken of om op een andere manier de lezers er toe aan te zetten om tot actie over de gaan. Daar zijn beslist betere tools voor en het haalt het doel van de white paper volledig onderuit. Één ongelukkig geformuleerde regel die op reclame lijkt is al voldoende om het doel van vertrouwen wekken weer fors achteruit te zetten.

Geen onderdeel van een website of blog

Een white paper is dus geen onderdeel van een blog of een artikelsite. De white paper is een op zichzelf staand document en staat ergens opgeslagen, bijvoorbeeld in de cloud en kan door lezers met interesse voor het onderwerp zonder meer opgehaald worden. Dus ook geen vragen om e-mailadressen en dergelijke. Een white paper is ook altijd gratis. 

Een ideale weggever

Een white paper met een kunst-onderwerp is zeker ideaal om weg te geven aan kijkers en bezoekers met interesse in je werk als kunstenaar. Door de beperkte omvang is een white paper gemakkelijk en voordelig te verspreiden en te versturen. Belangrijk bij een white paper is, dat de lezer er iets van leren kan. Dus beschrijf er een techniek in, of een schilderstijl. Vertel iets over het leven en/of het werk van een bekende of onbekende schilder. Vertel eventueel iets over jezelf. Maar maak het nooit opdringerig want dan werkt het gegarandeerd niet meer. Je white paper zal gezien worden als sluikreclame. En verder zal het nooit komen. Zonde van de moeite of de kosten als je het schrijven uitbesteed hebt.  

Het aantal onderwerpen is enorm

Net als bij artikelen en e-boeken is het aantal theoretische onderwerpen om over te schrijven, zeker in de beeldende kunst, bijna onbeperkt. Technieken, kunstrichtingen, kunstgeschiedenis, musea, kunstenaars, exposities...Het aantal onderwerpen is inderdaad eindeloos.

Uitbesteden kan een goede oplossing zijn

Ook hier geldt weer dat je als kunstenaar wel de moeite moet willen nemen om een white paper te produceren. Het schrijven van een white paer kost tijd. Veel tijd, want het moet goed zijn. Het schrijven kost je misschien wel meer tijd dan je er waarschijnlijk beschikbaar voor hebt. En dan is uitbesteden altijd handig, nietwaar. Kijk wat dat betreft ook eens wat Team Jetje je op dat punt te bieden heeft, want die richten zich juist op jouw vakgebied. Het vakgebied van de beeldende kunst.


Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten