zaterdag 8 januari 2022

Wenskaarten uitdelen met reclame

Wenskaarten uitdelen met reclame

Het uitdelen van gratis kerstkaarten

De supermarkt in mijn woonplaats had een nieuwtje met de kerst, namelijk gratis kerstkaarten. Bedoeld om we te sturen naar mensen die wel eens een kaartje kunnen gebruiken. Op zich een sympathiek gebaar waar je weinig op tegen kunt hebben.  Die kerstkaarten hebben wel iets extra's. Tenslotte is niets echt gratis in deze wereld. Bij een aantal ontwerpen is het logo van het bedrijf weggewerkt in de afbeelding. Maar er zijn er ook waar dat logo op het eerste gezicht lijkt te ontbreken. Maar keren we de kaart dan om om er een leuk stukje tekst en een kerstwens op te schrijven, dan blijkt er een regeltje reclame op de achterkant te staan. Het is allemaal niet echt storend, dat niet.


Verbetering van het concept lijkt mogelijk

Het idee is op zich wel leuk maar het lijkt wat knullig uitgewerkt. Het is eigenlijk iets té duidelijk dat het hier om gesponsorde kaarten, ofwel een cadeautje met sluikreclame gaat. Dat moet en kan veel beter en een stuk subtieler. Dan komt het op zich prima gebaar wat minder "goedkoop" over. Hoewel het winkelbedrijf adverteert met de slogan dat zij de goedkoopste van de regio zijn. Misschien wil men dat op deze manier onderstrepen? Maar dat is moeilijk voor te stellen. 

Een iets subtielere reclame lijkt wenselijk te zijn

Met enig creatief denkwerk moet het toch wel mogelijk zijn om tot een goede uitvoering van dit concept te komen. Maar dan misschien niet echt met een botte reclame met een logo maar bijvoorbeeld met een herkenbaar element in beeld? Of een herhaling van een slogan waar geen naam in voorkomt? Er zijn beslist betere voorbeelden van te vinden.

Kaarten vallen enorm op

Dit soort kaarten zijn dan te gebruiken voor allerlei reclamedoeleinden. Sowieso is het werken met kaarten interessant. Zeker als je de moeite neemt om ze met de hand te schrijven vallen ze enorm op. Hoewel kleinschalig ingezet leidden ze destijds voor de eigen galerie tot een response van maar liefst 40% wat voor een direct marketing aanpak zeker hoog genoemd mag worden. 

Een idee met veel mogelijkheden.

Kortom, het gebruik van wenskaarten heeft zeker mogelijkheden die de moeite van een nadere bestudering waard zijn. En dat geldt zeker voor kunstenaars die toch de nodige mogelijkheden hebben om hier iets bijzonders van te maken. En voor een kunstenaar is een ondertekening niet vreemd, nietwaar? Dus een naamsvermelding is heel subtiel te realiseren. Of maak er een soort waardebon van? Bij inlevering van de kaart krijg je een presentje? Er is beslist het nodige te bedenken.

De rechten liggen bij dit voorbeeld bij de supermarkt

De afgebeelde kaarten zijn natuurlijk qua rechten eigendom van de supermarkt die ze aanbood en dienen alleen als illustratie van een op zich heel leuk idee.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten