Weggeefacties
Iets dat bij de lezers vaak in de smaak valt zijn de weggeefacties. Hierbij krijgen je lezers een presentje dat voor niet-lezers niet te krijgen is of alleen tegen betaling. Daarmee krijgen je lezers voor hun gevoel een bepaalde status die anderen niet hebben.En dat motiveert weer om terug te komen.
Gebundelde artikelen uit Jetje's dag als weggever |
Een goede manier om dit te regelen is via e-boeken. Hierbij worden bijvoorbeeld andere stukken content zoals blogs en artikelen gebundeld en aangeboden. De e-boeken worden digitaal geleverd in een PDF formaat dat door veel soorten software gelezen kan worden.
En er zijn natuurlijk nog vele andere vormen denkbaar. Als het gaat om cadeau's waar maar een gering aantal van beschikbaar is, is er natuurlijk het nodige te regelen via een vorm van een loterij. Of een wedstrijd die aan een blog wordt gekoppeld. Bijvoorbeeld het bijeen zoeken van een aantal codes waarbij het goede antwoord recht geeft op een cadeau. Er zijn tientallen varianten denkbaar.
Kijk uit met loterijen en dergelijke dat je het niet aan de stok krijgt met de kansspel autoriteit. Dat kan gebeuren als de prijzen te groot gaan worden. Check altijd even of dat wat je aan het doen bent, wel toegestaan is.
Je zult er overigens van versteld staan hoe weinig mensen je aanbod gaan accepteren als je er verder niet al te veel marketinginspanning in steekt. Mensen hebben, in tegendeel tot wat vaak gesteld wordt, niet de neiging om een gratis aanbod aan te pakken, laat staan om er moeite voor te doen.
Er is een berucht verhaal van iemand die dollarbiljetten uit ging delen midden in New York. Hij ontdekte dat het onmogelijk bleek om het geld weg te geven. Nu, als dat bij geld al lastig is, dan kun je je voorstellen dat het bij zaken als e-boeken en dergelijke al helemaal een heksentoer is. Het wantrouwen jegens jouw aanbod is gewoon te groot. Men gaat op zoek naar een addertje onder het gras en als men dat niet kan vinden (gewoon omdat het er niet is) dan wordt het wantrouwen alleen maar groter. Leg dus heel, heel goed uit waarom je iets aan de mensen weg wilt geven. De reden waarom je het doet moet helder en begrijpbaar zijn. En die reden moet je echt keihard in je aanbieding verwerken.
Je zult ook voor gratis boeken een vorm van een marketingplan moeten maken, met alles wat daar bij hoort. Want vanzelf gaat het niet. Maar als verder alles goed geregeld is, dan staat niets het succes van weggeefacties in de weg.
Tot slot
Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten