Raken moet je die emotionele snaar bij content marketing!
Emotie opwekken is belangrijk bij contentmarketing
Contentmarketing is een vorm van marketing die steeds belangrijker blijk te worden, zeker door de brede toepasbaarheid. Veel bedrijven doen er aan mee omdat er niet veel eisen zijn om mee te gaan doen. Tijd is de belangrijkste factor maar die is goed oplosbaar door mensen in te huren. Doe jij als kunstenaar er ook al aan mee? Dan zul je gezien hebben dat ene vorm van content veel beter aanslaat bij je lezers dan de vorm. Het verschil tussen werken en niet werken ligt bijna altijd in de emotie die die door de schrijver in zijn teksten is gelegd.
Geschreven content is vaak te onpersoonlijk
Als je online je content schrijft, dan ligt het gevaar op de loer, dat die content nogal onpersoonlijk wordt. Maar aan die onpersoonlijke content is wel het nodige te doen. In dit artikel gaan we het daar nu over hebben. Want dat elke vorm van content een de nodige emotie op moet gaan roepen is iets waar de vele gebruikers van contentmarketing het roerend over eens zijn. Emotie is essentieel, zo is iedereen wel van mening. Maar het vreemde is dat het daarna vaak wel bij een dergelijke constatering blijft.
Emotie krijgt te weinig aandacht van contentproducenten
Voor vrijwel alle kleinere bedrijven die content publiceren geldt eigenlijk dat ze veel te weinig aandacht schenken aan het werken met emotie. Natuurlijk, als je technische rapportages schrijft of politieke stukken dan is het lastig en in veel gevallen zelfs niet mogelijk om daar emotie in te leggen. Maar je kunt je afvragen of het daar ook nodig is. Waarschijnlijk namelijk niet. Maar voor een kleinere en informelere website is emotie essentieel voor het uiteindelijke slagen. Daar gaat het er juist om, om de lezer zoveel mogelijk te betrekken bij je boodschap. Inderdaad, dat is lastig. Maar het is wel noodzakelijk.
Waarom die informatie in je content zo belangrijk is?
1. Emotie zorgt ervoor dat men jou en je werk gaat herinneren
vaak honderden websites en weblogs per dag. De meeste sites zijn puur zakelijk en zullen geen enkele emotionele snaar bij hun bezoekers gaan raken. Ze zullen dan ook direct weer vergeten zijn. Sterker nog, de surfer zal na enkele minuten al niet meer weten waar hij geweest is.
Hoeveel websites bezoek jij elke dag?
- Hoeveel van die sites weten je aan het lachen te maken?
- Aan hoeveel van die sites erger je je kapot?
- Hoeveel sites geven je echt te denken?
- Hoe weten je echt ergens enthousiast voor maken?
- Hoeveel raken je emotioneel?
Waarschijnlijk is het antwoord op al deze vragen "Niet echt veel".
Hoe vaak heb je het gevoel dat je op een website direct wordt aangesproken? Dat er gevoel en aandacht is voor jouw probleem? En dat er ook maar enig begrip getoond wordt voor de situatie waar jij je in bevindt?
De websites die de vorige punten wel goed geregeld hebben zijn dan ook de websites en weblogs die er uit springen en die blijven hangen in je geheugen. Het is niet voor niets dat het vooral de meest grappige en schokkende video’s van Youtube zijn die we op Facebook terugvinden. Dat zijn degenen die gedeeld worden. Die maken een gevoel bij de kijker los. En dat gevoel zorgt ervoor, dat ze niet alleen blijven hangen maar dat ze ook sneller onderling gedeeld zullen worden.
2 Emotie in je content zorgt voor meer links
Content die emotie los weet te maken zal in het algemeen meer gedeeld worden op de social media. Het zal ook vaker van een “leukje ” worden voorzien. Mensen zijn van nature geneigd om zaken die hen emotioneel geraakt hebben verder te vertellen.
Kortom, content met emotie wordt vaker gedeeld op Facebook. Het wordt vaker geretweet op Twitter. Het wordt gedeeld op Instagram. Met andere woorden: er is een grotere kans dat content met emotie veel sneller en verder verspreid zal worden. Dat dit geweldig nieuws is voor het bereik van je content spreekt natuurlijk voor zich.
3 Emotie geeft steviger contacten
En content met een emotioneel effect zorgt er voor dat je een veel sterkere band me je lezers op gaat bouwen. Mensen die je content volgen, krijgen door het gebruik van de juiste toon in je content het gevoel dat ze je al jaren persoonlijk kennen. Ze gaan je zien als een bekende. En dat is heel anders dan dat de meeste websites doen. Die zien je vooral als een nummer of een code die af en toe hun website bezoekt. En wie er achter dat nummer of die code schuilgaat is totaal niet van belang.
Dat betere gevoel je bezoekers op je website krijgen, vertaalt zich ook naar meer terugkerende bezoekers. En het zorgt voor een levendig gezelschap, dat zich op je weblog op gaat houden. En veel bezoekers leiden als het goed is weer tot meer betalende klanten.
En een bijkomend voordeel is dat mensen zich eerder als een partner van je zullen gaan zien. Als je ze kunt vertellen da je erg gedreven bent over een bepaald onderwerp of dat je in staat bent om dat ook op een gehoor of lezersgroep over te brengen, dan is de kans groot dat men ook op dat gebied gebruik van je diensten zal willen maken. Inhuren als spreker of gastschrijver is dan niet denkbeeldig.
Samenvattend
Kortom, er zitten vele voordelen aan, als je content weet te maken die de emotie van mensen stevig weet te raken. Lezers zoeken niet alleen informatie, ze zoeken ook naar mensen die deze informatie op een gedreven manier over weten te brengen.
Tenzij je iets als een soort encyclopedie-website aan het maken bent moet je website zo betrokken bij de bezoekers worden als je maar enigszins kunt bereiken.
Je zult zien dat het stoppen van emotie in je teksten zichzelf terugverdient.
Tot slot
Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten