donderdag 4 november 2021

De biografie is onmisbaar voor de kunstenaar

De biografie is onmisbaar voor de kunstenaar

    Veel mensen willen achtergrondinformatie over de kunst die aan de wand hangt;

    Kunst aan de wand is een prima gespreksonderwerp, maar dan moet je wel iets weten te vertellen;

    Een biografie komt professioneel over en laat zien dat je als kunstenaar je klanten serieus neemt.



Een investering in een mooi uitgevoerde biografie verdient zich voor een kunstenaar altijd terug.

Er wordt altijd gezegd dat als je een kunstwerk koopt, dat je dan niet dit specifieke kunstwerk koopt, maar de ervaring en de kennis die de kunstenaar bij al zijn of haar eerdere werken heeft opgebouwd. En daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. 

Hoe de kunstenaarsloopbaan ooit begon...


We willen meer weten van de kunstenaar

Belangrijk is dan natuurlijk wel dat we iets van de kunstenaar weten. Want anders zien we nog alleen maar zijn laatste kunstwerken in de galerie hangen. Een biografie is dan een document,  dat elke kunstenaar eigenlijk zou moeten bezitten. Die biografie zou in de galerie moeten liggen in een mooie uitgave, om een professionele indruk te maken op elke potentiële koper. Toch zien we maar zelden een goede biografie in een galerie liggen.

Gek genoeg blijkt een biografie vaak te ontbreken

Ook op websites, weblogs en dergelijke van kunstenaars vinden we de biografie vaak niet terug. Heel vreemd eigenlijk. Zeker gezien het grote belang als het om verkopen van je kunst gaat. Je zou haast verwachten, dat een galerie het hebben van een biografie als een voorwaarde stelt om te kunnen exposeren.

Een biografie is altijd door een derde partij geschreven

Eigenlijk spreken we alleen van een biografie bij een verhaal dat door een derde geschreven is, bijvoorbeeld door een ghostwriter. Maar je kunt als kunstenaar natuurlijk ook je biografie zelf gaan schrijven en dan spreken we van een autobiografie. Een kwestie van tijd hebben en kiezen of je het zelf gaat doen of het gaat uitbesteden.

Een biografie schrijven is zoeken naar materiaal

Een biografie maken is vooral een kwestie van veel materiaal verzamelen. Dat geeft bewijskracht. Het zorgt voor vertrouwen en het feit dat je biografie authentiek wordt. En dat is uiteindelijk toch wat we met onze biografie aan onze collectie promotiemiddelen toe willen voegen, nietwaar?

Een biografie is verplichte content op een website en in een boek

Maar dat een biografie een onderdeel moet zijn van het pakket content, dat voor de contentmarketing van een kunstenaar op de plank ligt, is wel zeker.  Via de serie weblogs van Team Jetje is er het nodige over het schrijven van een biografie te vinden. 

Ben je geen schrijver? Besteed het schrijven dan uit

Heb je als kunstenaar nog geen biografie? Begin er dan zo snel mogelijk aan. Begin zelf en kijk hoever je komt. Lukt het niet, laat dan een professioneel schrijver met je meekijken of huur een ghostwriter in, die je biografie wel voor je schrijft. 

Een mooi vormgegeven biografie is even een investering, maar het is er wel eentje die zichzelf terug zal gaan verdienen. Je omzet als kunstenaar zal er door toenemen en als je de biografie een beetje weet te verspreiden zal ook je zichtbaarheid als kunstenaar er door verbeteren. 

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er daar vele van terug te vinden. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten