zondag 31 oktober 2021

Drie contentmarketing problemen die vrij gemakkelijk oplosbaar zijn

Drie contentmarketing problemen die vrij gemakkelijk oplosbaar zijn


In de literatuur over contentmarketing vinden we een aantal problemen terug die regelmatig geconstateerd worden en die leiden tot het vastlopen van het contentmarketing project. 

Dat is jammer van alle energie, geld en tijd die er tot dat moment in gestoken zijn. En het is dus zaak deze problemen in een vroegtijdig stadium te signaleren, zodat we er nog het nodige aan bij kunnen sturen, voordat deze problemen ons echt boven het hoofd gaan groeien. 

een echt probleem?
Een oplossing voor heel andere problemen die lastiger zijn


Dit is geen complete lijst. Er kunnen zich allerlei bedrijfsproblemen voordoen of persoonlijke omstandigheden bij de maker van de content. Zaken die buiten je bereik liggen en die je niet preventief op kunt lossen. Maar desondanks is het wel goed om over deze punten na te denken. Het is beter zoiets vooraf te doen, dan het later te ontdekken als het zich voordoet en er onder druk een oplossing gezocht moet worden. 


Want bedenk, net als bij alle andere marketingvormen valt bij stilstand van de contentmarketing de gehele marketing stil en dat kan uitermate schadelijk zijn voor een bedrijf. Dus let op de volgende drie fouten, die het meeste gemaakt worden en die tot serieuze problemen uit kunnen groeien als er niet wordt ingegrepen.

Fout 1. Content maken zonder te weten voor wie, waarover en waarom

Heel eenvoudig. Als je zelf niet weet wat je voor wie maakt en waarom je dat doet, hoe kan een ander het dan wel weten? Die zal het ook niet herkennen en afhaken.

Stel dat je geweldige content maakt. Je produceert content in een fors tempo en het bevat beslist de nodige waarde voor je klanten. Je gebruikt allerlei afwisselende formaten, waar de lezers uit kunnen kiezen en je plaatst en deelt je content op elke plek die zich daar maar een klein beetje voor leent.

Kortom, je bent gewoon geweldig bezig met je contentmarketing. Er is maar één probleem: Niemand leest of ziet het. Je content interesseert niemand iets! En de mensen die je content mogelijk lezen, lijken er helemaal niets mee te doen. Wat nu?

De oorzaak ligt vaak in het feit, dat je te veel wilt doen voor teveel mensen. In de praktijk komt dat meestal neer op eigenlijk voor niemand iets doen.

De oorzaak ligt bijna altijd bij een onvoldoende afgebakende doelgroep. Je weet niet wie het zijn, waar je ze kunt bereiken, wat ze interesseert, wat hun "problemen" zijn, wat hen bezighoudt, wat hun mogelijkheden zijn etc. etc. Als je dat soort zaken niet weet, kun je ook het "waarom" nooit invullen. En omdat je dat niet weet, is het ook niet goed aan te geven wat je voor content moet produceren. Dan is wat je maakt op zich misschien prima, maar voor wie? En dan gaat echt niemand het lezen. Hoe jammer dat ook is van al je moeite.

Steek dus tijd in een goede tot zeer goede beschrijving van je doelgroep, inclusief persona's en dergelijke. We komen er elders in deze serie marketing voor kunstenaars uitgebreid op terug.

Fout 2. Je content draait om jezelf in plaats van om je klanten

Je hebt veel energie gestoken om op veel plaatsen te beschrijven hoe goed je bent. Hoe goed je bedrijf is. En hoe goed je producten zijn. Je wordt er zelf erg blij van, zo goed als het allemaal gaat. Maar je lezers en kijkers laat het Siberisch. Dit soort content producenten heeft het concept van content nog niet helemaal begrepen. Die begrijpen niet dat content een conversatie moet worden, in plaats van een soort reclamefolder. Er wordt te weinig rekening gehouden met de klant. En dus al helemaal met wat die klant  bezighoudt. Je bedrijf lijkt daardoor alleen maar je klanten toe te spreken, maar geen moment naar ze te luisteren. Maar dat doen duizenden andere bedrijven ook. Die bombarderen je klanten met reclame. 

Maar jij wilt er toch juist uitspringen met je contentmarketing?

Het dus belangrijk om met je klanten in gesprek te komen. Stuur een vragenlijst, begin online sessies, praat met je klanten op social media en dat soort zaken. Publiceer opinies van klanten in je content. Kortom, luister naar wat die klanten zeggen. Waardeer hun inbreng en hun mening.

Fout 3. Voorkom het vastlopen van de content productie

Het is logisch dat de content productie op en neer gaat. Maar gaat alles gestaag omlaag,  dan is ingrijpen toch op zijn plaats. Contentmarketing is niet iets dat je eenmaal opzet, om dan niet meer naar het concept om te kijken. Integendeel. Regelmatig bijstellen is noodzakelijk om bij te blijven.

Dus experimenteer!!

Kom met iets nieuws, ook al weet je niet zeker dat het werkt. Je ontdekt het vanzelf wel. Breid je aantal  onderwerpen in de breedte uit. Ga met onderwerpen ook meer in de diepte op zoek naar interessante details. 

Zoek naar verbanden en onderzoek die.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten