dinsdag 9 november 2021

Fictie als vorm voor contentmarketing

Fictie als vorm voor contentmarketing

  Het schrijven van fictie geeft je als schrijver veel vrijheid en je kunt er echt alle kanten mee uit;

  Het schrijven van fictie vraagt wel meer fantasie, out-of-the-box  denken en creativiteit, dan het schrijven van non-fictie;

  Heb je zelf de kennis om fictie te schrijven niet in huis, dan is het goed uit te besteden.


Fictie is niet echt gebruikelijk als content

Het schrijven van fictie is wat minder bekend als contentvorm. Waarschijnlijk omdat het toch wel een iets ander genre is. De meeste weblogs en websites waar we content op aantreffen behandelen toch een praktisch iets en dan ligt een non-fictie boek gewoon meer voor de hand. 

 

Fictie als vorm voor contentmarketing
Een soort van fictieboek


Fictie in de vorm van een kort verhaal

Toch kun je een fictieboek gebruiken. Meestal heeft het dan de vorm van een kort verhaal. Je gaat geen half boek als content gebruiken, tenzij je er een vervolgverhaal van kunt maken. En dat is ook al lastig genoeg. We bespreken het vervolgverhaal in een ander artikel en gaan nu uit van een kort verhaal. Je kunt in je fictieboek bijvoorbeeld een gebruikerservaring met jouw product beschrijven. Denk bij een kunstenaar aan iemand die droomt van een schilderij en dan getroffen wordt door de gelijkheid met jouw schilderij dat hij aantreft op een veiling. Zoiets, waarbij er nog een miljoen andere mogelijkheden bestaan.

Hoe schrijf je eigenlijk fictie?

Het schrijven van fictie is een verhaal apart. Niet alleen moet je een verhaal hebben dat kort weer te geven is, het verhaal moet ook een vliegende start hebben, waarin eigenlijk een hele geschiedenis is weer te geven. De body van je tekst, dus het middengedeelte, moet het eigenlijke verhaal vertellen en dan uiteindelijk moet het uitkomen op een plot. En dat plot moet duidelijk en verrassend zijn. Dat schrijf je niet even, hoewel het hier misschien niet moeilijk klinkt.

Fictie is onbegrensd en dat kan handig zijn

Fictie als content heeft één groot voordeel: De hoeveelheid materiaal die je kunt schrijven, is alleen maar afhankelijk van jouw fantasie en is daarmee in feite onbegrensd. En dat is natuurlijk wel heel aantrekkelijk. Want welke non-fictieschrijver zit nooit met het vinden van een goed idee? Dan is wat hulp uit de hoek van de fictie toch wel erg handig.

Fictie schrijven leer je door het veel te doen

Fictie schrijven leer je maar op één manier en dat is door het heel veel te doen. 
Liefst dagelijks een kort verhaal. En als het aan tijd ontbreekt, mag het zelfs een heel kort verhaal zijn. Dat maakt niet veel uit, want ook een korter verhaal moet een kop en een staart hebben. Anders wordt het nog niets.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten