vrijdag 5 november 2021

De column in de contentmarketing

De column in de contentmarketing

   
Een columnist geeft een mening over iets en vaak ook nog een behoorlijk ongezouten mening;

    Het werk van een columnist staat als het goed is, bijna altijd ter discussie. En dat is goed, want dan heeft hij iets geraakt;

    Een columnist mag in het algemeen wat scherper zijn en meer zeggen dan normaal in de media gebruikelijk is.



Onder een column verstaan we een met een zekere regelmaat verschijnende tekst, vaak van een bekende auteur of iemand die met de uitgave van de publicatie te maken heeft. Bijvoorbeeld van een eindredacteur. 

Ook columns van bekende politici, schrijvers, cabaretiers en andere taalkunstenaars komen nog al eens voor. Een column zal vaak in een krant of tijdschrift gepubliceerd worden. Maar er zijn meer vormen. 

columnist

 

Ook gesproken columns op radio of televisie komen we regelmatig tegen, vaak om praatprogramma's en dergelijke wat te verlevendigen. En tegenwoordig komt uiteraard publicatie op het internet veel voor.

Er bestaat geen standaard voor columns. Gelukkig niet.

Een column heeft geen echt voorgeschreven vorm. De column is wel vaak een vaste rubriek, die ook meestal op een vaste plaats staat. Gebruikelijk in een column is dat de auteur zijn of haar mening op een puntige en de lezer uitdagende manier vorm geeft. 

In de meeste gevallen richt een column zich op de actualiteit. Meestal gaat de column wel over situaties en onderwerpen, die voor de meeste mensen goed herkenbaar zijn. Een column mag prikkelen en schuren. Zolang de boodschap maar goed duidelijk overkomt.

Een column past goed in de wereld van de contentmarketing om dat deze ook bedoeld is, om emotie los te maken. De lezer moet echt iets voelen na het lezen van je column.

Wat is de opzet van een goede column?

De opzet is van een column is eigenlijk niet eens zo heel verschillend van een goed artikel of een goede blogpost. Het belangrijkste is altijd de opening, met name de kop. Die opening van de column moet altijd boeiend zijn en de lezer direct keihard vastpakken en niet meer loslaten


  • De structuur en een logische opbouw van de tekst van de column zijn van groot belang;

  • Zorg dat de tekst zelf verklarend is, zodat je geen extra uitleg toe hoeft te voegen;

  • Houd woorden, zinnen en eigenlijk je hele column zo kort als maar mogelijk is;

  • Een eigen, herkenbare stijl is mooi. Maar maak er geen karikatuur van door te overdrijven;

  • Wees persoonlijk en kwetsbaar in je teksten.


Kortom, het grootste verschil met artikelen en, blogposts zit hem in de inhoud van de column die wat steviger en pittiger mag zijn dan de rest van je teksten.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten