zondag 31 oktober 2021

Over push en pull, inbound en outbound strategie bij marketing

Over push en pull, inbound en outbound strategie bij marketing



    De introductie van contentmarketing heeft ons veel nieuwe begrippen opgeleverd;

    De handelsreiziger van vroeger met zijn eigen binnendienst is door contentmarketing naar de achtergrond verwezen;

    Bij contentmarketing worden de klanten geacht zelf naar je toe te komen, omdat je zo'n goede indruk op hen hebt achtergelaten.


Bij de introductie van contentmarketing deden meer begrippen hun intrede. Die waren vooral bedoeld om de verschillen met de strategie van vroeger aan te geven. Laten we er eens voor een goed begrip wat verder naar kijken.

Inbound marketing



In het nabije verleden had een bedrijf een handelsreiziger, die bestaande en potentiële klanten langs ging om over zijn werkgever en diens nieuwe producten te vertellen. Deze handelsreiziger werd geholpen met zaken als catalogi, folders van producten en dergelijke. Vaak was er een zogenaamde binnendienst die afspraken maakte en soms de bezochte klanten na belden. 

Deze veel voorkomende versie van marketing ging uit van het bedrijf dat actief klanten op ging zoeken. Vanwege het uitgaande karakter werd die "outbound" marketing genoemd en omdat we zelf enige druk op de klant uitoefenden was ook de term "push" marketing bekend.

Toen men met contentmarketing ging werken ging er het één en ander veranderen. Klanten werden niet meer actief geworven door een handelsreiziger en een binnendienst. Klanten werden geholpen met allerlei vormen van content, die vooral bedoeld waren om hun vertrouwen te wekken. En dat vertrouwen moest dusdanig groot worden, dat men direct aan jou en je bedrijf denkt als de klanten iets nodig hebben.

Natuurlijk is er voor klanten met interesse volop achtergrondmateriaal te vinden, maar dit staat vaak op websites of is daar in een digitale vorm te bestellen. Het initiatief ligt bij de klant die zich zelf aanmeldt. En dus is er sprake van inbound marketing. We trekken de klanten als het ware naar ons toe en daarom is ook de term pullmarketing ingeburgerd.

Hoewel de oude en de nieuwe benadering hier recht tegenover elkaar worden gezet is de werkelijkheid natuurlijk niet zo extreem. In de praktijk komen allerlei mengvormen voor, maar we beschrijven hiermee wel de grote lijn.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten