zondag 31 oktober 2021

Wat is contentmarketing nu eigenlijk?

Wat is contentmarketing nu eigenlijk?



    Bij contentmarketing gaat het om het soort teksten, afbeeldingen en dergelijke, die we gaan publiceren;

    Contentmarketing is gericht op het kweken van vertrouwen in je kennis en jou als persoon. Het is geen verkoopverhaal of reclame;

    Contentmarketing staat als effectief bekend, maar het duurt even voor je resultaten gaat krijgen.

We kunnen tegenwoordig geen artikel over marketing meer op slaan, of we komen er wel de term "contentmarketing" in tegen. Is het een modewoord? Of heeft het wel degelijk betekenis? Als we de term "content" gaan vertalen krijgen we zoiets als "inhoud" en dat geeft al aan in welke richting we het moeten gaan zoeken. 

Het moet gaan om de inhoud van wat we produceren. De vorm kan daarbij heel divers zijn. Content kan uit tekst bestaan, uit afbeeldingen zoals grafieken, tabellen, infographics en tekeningen. Maar ook uit foto's, video's en audio zoals podcasts. Content is dus een heel ruim begrip. Ook webinars, workshops en cursussen kunnen onder het begrip vallen.

Wat is contentmarketing nu eigenlijk?
Contentmarketing is een zeer flexibele vorm van marketing voor elk bedrijf

Zeer kenmerkend aan content is de volledige afwezigheid van enige vorm van reclame. Behalve de naam van de auteur en een eventueel uitgevend bedrijf,  zul je er geen enkele vorm van reclame in terugvinden. Die reclame is helemaal indirect. Natuurlijk, als ik een artikel op mijn website zet dat goed gelezen wordt, dan is dat indirecte promotie voor mij en mijn bedrijf, of mijn naam nu een aantal keren in de content voorkomt of niet. De plek waar de content staat, is in het algemeen bepalend voor wie er het meeste voordeel uit haalt.

De lezer moet een positief gevoel uit de content die wij leveren halen. Dat betekent dat die content de lezer iets moet kunnen leren (educatieve content), dat het direct bruikbaar moet zijn (informatieve of probleemoplossende content) of gewoon plezier levert als je er kennis van neemt (entertainende content). Om daarbij nogmaals te benadrukken dat content niet bedoeld is als verkoopverhaal, marketing of promotie. Want dat kan niet genoeg herhaald worden. 

Geleidelijk aan krijgt de potentiële klant, lid of wat we ook verwachten, dat de bezoeker wordt, een indruk van ons bedrijf en de capaciteiten van het bedrijf. Maar we  gaan de lezer die geweldige capaciteiten niet zelf vertellen, zoals we dat bij marketing beslist wel zouden doen. We geven de klant rustig de tijd om zelf een goed gevoel bij ons, ons bedrijf of onze organisatie te krijgen. De gevormde mening komt helemaal vanuit de klant zelf. En niet omdat wij hem voorhouden wat zijn of haar mening zou moeten zijn.

Op een gegeven moment zal de bezoeker één of andere behoefte hebben, waarvan hij of zij verwacht dat wij die kunnen vervullen. En dan zal de klant zelf op ons afkomen. We hoeven het vertrouwen in onszelf, ons bedrijf en onze producten niet meer te leveren. Dat vertrouwen is inmiddels al gevormd. Daarom wordt deze vorm van marketing ook wel inbound marketing genoemd. De klant komt vanzelf op ons af, nadat we via onze contentmarketing zijn vertrouwen hebben gewonnen.

Voor veel ervaren marketeers is deze aanpak enorm wennen. Die marketeers willen klanten bezoeken, opbellen, langdurig en indringend op de klant inpraten, de klant toch proberen te overtuigen en noem hun technieken maar op. 

En dat zijn juist zaken die we met contentmarketing NIET nastreven. 

Geen wonder dat het wennen voor deze ervaren marketeers is.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten