donderdag 4 november 2021

Heeft bloggen wel een relatie met contentmarketing?


Heeft bloggen wel een relatie met contentmarketing?


    De literatuur over internetmarketing maakt vaak een verschil, maar de uitgangspunten en aanpak zijn vaak hetzelfde;

    Vrijwel alle technieken, die op dit weblog aan bod komen, zijn ook op een weblog van toepassing;

    Een blog bijhouden voor je (potentiële) klanten komt professioneel over en laat zien dat je als kunstenaar je klanten uiterst serieus neemt. En dat verdient zich terug.



Het ontstaan van bloggen

Bloggen, ofwel het bijhouden van een blog of weblog, is ontstaan als het onderhouden van een logboek of een dagboek. Dat was ergens in de jaren negentig van de vorige eeuw. Inmiddels is er een ontelbaar groot aantal blogs op het internet te vinden. En dat is niet voor niets. Want een blog heeft wel degelijk potentie, zeker voor bedrijven. 

bloggen en contentmarketing

Een blog richt zich minder op nieuwe klanten

Misschien niet zozeer als content om nieuwe klanten te vinden. Want dan moet je je blog op allerlei wijzen gaan promoten en dat is ofwel te duur, ofwel het schiet er door tijdgebrek gewoon bij in. Dus dat werk niet echt.

Een blog is ideaal voor bestaande klanten

Maar we hebben niet alleen te maken met nieuwe klanten die we zoeken moeten, we hebben ook te maken met bestaande klanten, die we op de hoogte willen houden. Want we zien onze klanten graag nog een keertje terug. En dan komt ons weblog of blog om de hoek kijken. Want die bestaande klanten willen graag geïnformeerd blijven.

Blogs zijn persoonlijker en dus minder zakelijk geoptimaliseerd

Een blog is minder geoptimaliseerd voor het scoren van hoge resultaten in de zoekmachines als bijvoorbeeld artikelen. Blogs zijn meer "uit het hart" geschreven, daardoor een stuk persoonlijker, maar zeker niet bedoeld als hulpmiddel om gevonden te worden. Toch kan een blog, gekoppeld aan een website hierbij wel werken. 

Want mensen komen wel via allerlei andere kanalen op je website of weblog terecht en ze zullen blij verrast zijn om hier een weblog aan te treffen, waar ze de nodige informatie uit kunnen halen. En dan werkt je blog wel degelijk, ook als content om nieuwe klanten te vinden en bestaande vast te gaan houden.


Een blog bijhouden kost veel tijd

Belangrijk bij een blog is, dat we er wel voldoende tijd in steken om het weblog actueel te houden. Je kunt beter elke dag een paar regels schrijven om de klanten over de laatste ontwikkelingen bij te praten, dan dat je eens in de week een lang verhaal schrijft. Schrijf dat verhaal natuurlijk wel, maar plaats het als artikel op speciale sites of in de social media. Dan komt het goed tot zijn recht en maken we gebruik van het beste van meerdere werelden. Wat willen we nog meer?

Veel informatie over bloggen is te vinden op het speciale weblog in deze serie van Team Jetje over marketing voor kunstenaars.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er daar vele van terug te vinden. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten